Welke eigenschappen kunnen moderne voorruiten bevatten?

De voorruit is tegenwoordig in vitaal onderdeel van de stevigheid en stijfheid van het carrosserie. Het ondersteunt namelijk het dak en zorgt voor meer ondersteuning voor het geval de auto op zijn dak terecht komt. De reden waardoor de voorruit zo stevig en belangrijk is omdat het gemaakt is van gelaagd glas, dit wil zeggen dat hier twee of meerdere glasplaten worden gebruikt met daartussen een laag PVB-folie. Doordat al deze laag worden samengesmolten begin je een proces dat laminering heet. Dit zorgt ervoor dat het glas zeer sterk is en dat het ook niet uit elkaar zal vallen, dit ook om te voorkomen dat er geen scherven richting de inzittenden kunnen komen, bij een ernstige beschadiging moet de voorruit vervangen worden. Buiten dat het belangrijk is voor de stevigheid, hebben ruiten steeds meer eigenschappen, waaronder de onderstaande.

Beheersing van water

Steeds meer voorruiten hebben een waterafstotende functie dat ervoor zorgt dat al het water zo snel mogelijk van het glas afstroomt. Doordat de hoek waaronder de water op het glas valt beïnvloed wordt stroomt het er gelijk af, waardoor het zicht een heel stuk beter wordt. Op dit moment wordt dit het meeste gebruikt bij auto’s uit Japan, in Europa komt dit op dit moment voornamelijk voor bij auto’s binnen het luxere segment maar dit zal waarschijnlijk ook snel veranderen.

Minder lawaai van buitenaf

Ook het akoestisch comfort kan tegenwoordig door de ramen drastisch verbeterd worden, de geluidsomgeving kan een negatieve impact hebben op de inzittenden. Dit is één van de technische isolatieoplossingen, waar het geluid wordt gereduceerd zonder dat er enige gewichtstoename plaatsvindt. Het is zelfs zo dat moderne technologieën kunnen zorgen voor dunnere ruiten, zonder afbreuk te doen aan het akoestisch comfort of andere eigenschappen. 

Klimaat- en atmosfeercomfort

Het is belangrijk dat het comfort in de auto goed is, zeker door de gemiddelde toename van tijd dat mensen in hun auto’s rondbrengen. Er worden steeds meer voorruiten gebruikt met bepaalde tint dat een betere zonregulering biedt, ook vermindert het de warmteoverdracht binnenin met 65% waardoor 95% van alle UV-stralingen niet naar binnen kunnen komen. Dit is beter voor zowel de inzittenden als het interieur. 

Verwarmde beglazing

Dit is één van de oudste technieken die in voor- en achterruiten gebruikt worden. Hierdoor hoef je niet meer ‘s ochtends in de koud je ruiten te lopen krabben maar is deze door de verwarmingselementen binnen 2 minuten weer helder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *